Latent class analysis
In: Quantitative applications in the social sciences 64
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In: Quantitative applications in the social sciences 64
In: Religiöser und kirchlicher Wandel in Ostdeutschland 1989-1999, S. 87-104
Die folgenden Überblicksdaten sollen fremdenfeindliche Einstellungen und religiöse Wertorientierungen in der ost- und westdeutschen Bevölkerung in den ersten Jahren nach der Wiedervereinigung verdeutlichen. Auf dem Hintergrund der Wettbewerbs- und Massengesellschaftstheorien der Intoleranz gegenüber Ausländern wird nach den Veränderungen und gesellschaftlichen Ursachen in der fremdenfeindlichen Gesinnung gefragt. Ein kurzer Rückblick auf das Verhältnis von Kirche und Staat in der ehemaligen DDR macht deutlich, dass "die rassistische und ethnische Intoleranz wenigstens ein Teil des sozialistischen Erbes der ostdeutschen Säkularisierung" war. Der Autor fasst einige Trends in der öffentlichen Meinung seit der Wende zusammen und unternimmt abschließend eine multivariate Analyse zu einigen sozialen Ursachen für Intoleranz. (ICI)
In: Religiöser und kirchlicher Wandel in Ostdeutschland 1989–1999, S. 87-104
In: Analysis of change: advanced techniques in panel data analysis, S. 15-34
In: The American journal of sociology, Band 90, Heft 5, S. 1103-1105
ISSN: 1537-5390
In: Public opinion quarterly: journal of the American Association for Public Opinion Research, Band 49, Heft 4, S. 474-488
ISSN: 0033-362X
The hypothesis that political ideology influences public tolerance for nonconformity is tested. Combined data from the 1976 & 1977 General Social Surveys of a cross-sectional population of adult Americans (N = 3,029) was subjected to latent class analysis. Rs were asked about tolerance for 5 different groups, ranging across the ideological spectrum. Neither a simple dichotomy nor a unidimensional continuum adequately fit the data. Support was found for a 4-class latent variable model that classifies Rs as generally tolerant, intolerant of the Right, intolerant of the Left, or generally intolerant. Loglinear analysis was used to determine the relation of birth cohort & education to tolerance. When the data are organized according to the latent class variables, a more complex pattern than suggested by previous research emerges. Younger & better educated persons are more likely to be generally tolerant & less likely to be generally intolerant. However, the less educated are more likely to be intolerant of the Left, & younger cohorts intolerant of the Right. Future research must focus on general & politically related tolerance. 4 Tables, 21 References. K. Carande
In: The public opinion quarterly: POQ, Band 49, Heft 4, S. 474
ISSN: 1537-5331
In: International journal of public opinion research, Band 7, Heft 3, S. 232-252
ISSN: 0954-2892
This comparative analysis of the structure of Polish & American Catholic laities' attitudes toward legalized abortion focuses on the dimensions & factors influence public opinion (PO), as determined by General Social Survey data, 1990-1993, for both countries. Latent class models are used to analyze a set of 6 scenarios regarding approval/disapproval of legalized abortion. Substantial similarity is found in the structure of PO in both Poland & the US; Catholics appear to either (1) disapprove of all 6 reasons for legal abortion, (2) approve of all 6 reasons for legal abortion, or (3) adopt an intermediate position, approving of ethical/medical, but not social, reasons for abortion. Polish vs US Catholics are more likely to have made a break from the Church, approving of abortion for social reasons, especially recently (1992/93). A latent logit model is used to examine the differential influence of church attendance, cohort, & education on Catholics' attitudes toward abortion for social reasons. 5 Tables, 2 Figures, 44 References. Adapted from the source document.
In: International journal of public opinion research, Band 7, Heft 3, S. 232-252
ISSN: 1471-6909
In: ZA-Information / Zentralarchiv für Empirische Sozialforschung, Heft 34, S. 47-69
'Gegen Ende des Mittelalters wurde die Christenheit in Westeuropa mit der protestantischen Reformation konfrontiert. Heute müssen sich die Christen - wiederum in Deutschland - mit einem weiteren kristenträchtigen Phänomen zunehmend vertraut machen: Der prinzipiellen Ablehnung des traditionellen christlichen Glaubens. In diesem Beitrag werden zunächst die in Westdeutschland längerfristig feststellbare Vereinigung von konfessioneller Mitgliedschaft und der Rückgang des Kirchenbesuchs für verschiedene Kohorten beschrieben. Der Zeitraum für diese Untersuchung ist 1953 bis 1992. Der zweite Abschnitt konzentriert sich auf einen Ost-West-Vergleich für die ersten Jahre nach der deutschen Vereinigung. Die Autoren zeigen, daß der Sozialismus in der DDR zu einem außerordentlich starken Rückgang von kirchlicher Partizipation und religiösen Einstellungen geführt hat. Vergleichbar hohe Schwächungen traditioneller Religiösität konnten bisher in keinem anderen Land mit Erhebungsdaten belegt werden. Im dritten Abschnitt werden die Untersuchungen auf alternative Glaubensformen ausgedehnt. Glücksbringer, Wunderheiler, Wahrsager und Horoskope werden immer noch von einem großen Bevölkerungsteil akzeptiert, ohne daß ein grundlegender Ost-West-Unterschied zu beobachten ist. Dies gilt sogar für Befragte in der jüngsten Kohorte. Weitere Analysen befassen sich mit den potentiellen Beziehungen zwischen Glauben an Gott, kirchlicher Partizipation und alternativen Glaubensformen.' (Autorenreferat)
In: The public opinion quarterly: POQ, Band 73, Heft 4, S. 704-728
ISSN: 1537-5331
In: Public Opinion Quarterly, Band 73, Heft 4, S. 704-728
SSRN
In: Public opinion quarterly: journal of the American Association for Public Opinion Research, Band 74, Heft 5, S. 956-956
ISSN: 0033-362X
In: The public opinion quarterly: POQ, Band 74, Heft 1, S. 68-84
ISSN: 1537-5331